Szkoła Polska  przy Konsulacie Generalnym RP w Kolonii z siedzibą we FRANKFURCIE nad Menem Szkoła Polska przy Konsulacie Generalnym RP w Kolonii z siedzibą we FRANKFURCIE nad Menem

Rekrutacja

Rekrutacja do Szkoły Polskiej przy Konsulacie Generalnym RP w Kolonii z siedzibą we Frankfurcie nad Menem (w skrócie SPL Frankfurt).

Szkoła Polska przy Konsulacie Generalnym RP w Kolonii z siedzibą  we Frankfurcie nad Menem  przyjmuje zapisy uczniów na rok szkolny 2025/2026 do klasy pierwszej szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego oraz do oddziału dziecięcego od dnia 07.04.2025.

Do klasy pierwszej szkoły podstawowej przyjmowane są dzieci 7-letnie, rocznik 2018.

Do oddziału dziecięcego, umożliwiającego naukę w języku polskim, zgodnie z programem nauki i planem nauczania dla oddziałów dziecięcych, przyjmowane są dzieci w wieku od 5 do 6 lat.

Informacje ogólne :

Szkoła Polska przy Konsulacie Generalnym RP w Kolonii z siedzibą we Frankfurcie nad Menem,  jest polską publiczną szkołą, prowadzoną przez Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą w Warszawie ( ORPEG) na zlecenie  Ministerstwa Edukacji Narodowej w Warszawie i działającą na podstawie polskiego prawa. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra  Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2019 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (Dz.U. 2019 poz. 1652) szkoła organizuje kształcenie o charakterze uzupełniającym, ucząc tych przedmiotów, z którymi uczeń nie spotka się w szkole działającej w systemie niemieckim- czyli języka polskiego, a w klasach starszych dodatkowo wiedzy o Polsce czyli elementów historii Polski, geografii Polski, wiedzy o społeczeństwie.

W skład szkoły wchodzi :

  • oddział dziecięcy
  • 8- letnia Szkoła Podstawowa
  • czteroletnie Liceum Ogólnokształcące.

Na zakończenie roku szkolnego uczniowie otrzymują polskie świadectwo państwowe.

Wszyscy chętni uczniowie mają możliwość posiadania polskiej legitymacji szkolnej.

Przedmioty wykładane w Szkole Polskiej:

  • edukacja polonistyczna w klasach I , II, III Szkoły Podstawowej;
  • język polski od klasy IV SP aż do ukończenia Liceum;
  • wiedza o Polsce od klasy IV SP aż do ukończenia Liceum;

Nauczyciele

W Szkole Polskiej we Frankfurcie nad Menem pracują pedagodzy następujących specjalności :

edukacji wczesnoszkolnej,  języka polskiego, wiedzy o Polsce, bibliotekarstwa.

Wszyscy nauczyciele mają pełne przygotowanie pedagogiczne,  kierunkowe ( ukończone studia bądź kursy  uprawniające do uczenia danego przedmiotu), jak również kursy kwalifikacyjne, umożliwiające zgodnie z polskim prawem, pracę w szkołach polskich poza granicami.

Opłaty:

Nauka w szkole jest bezpłatna. Uczniowie wszystkich klas Szkoły Podstawowej na początku roku szkolnego otrzymują bezpłatne podręczniki i materiały ćwiczeniowe. Jedyne opłaty dotyczą dobrowolnych wpłat na Radę Rodziców.

Przyjmowanie nowych uczniów do szkoły do klasy I Szkoły Podstawowej:

W roku szkolnym 2025/2026  do klasy I przyjmowane są dzieci urodzone w roku 2018 ( siedmiolatki). 

O przyjęciu decyduje :

  • kolejność zgłoszeń,
  • rodzeństwo, które uczęszcza już do naszej placówki.

Rodzice przyszłych uczniów klas pierwszych  proszeni są o wypełnienie specjalnej ankiety zamieszczonej w załączniku nr 6. 

Do klas starszych

Dzieci starsze przyjmowane są do klas wyższych w miarę wolnych miejsc, po przeprowadzeniu rozmowy kwalifikacyjnej z nauczycielem, na podstawie której sprawdzana jest znajomość języka polskiego.  Z rozmowy kwalifikacyjnej zwalnia jedynie świadectwo ukończenia klasy  programowo niższej uzyskane w szkole w Polsce lub w polskim systemie edukacyjnym.

O przyjęciu decyduje :

  • wolne miejsca w danej klasie
  • kolejność zgłoszeń,
  • rodzeństwo, które uczęszcza już do naszej placówki.

Przyjmowanie absolwentów Szkoły Podstawowej Szkoły Polskiej we Frankfurcie nad Menem do klasy I Liceum.

Obecni uczniowie szkoły mają pierwszeństwo w przyjmowaniu do klasy pierwszej liceum ogólnokształcącego.  Zamiar kontynuowania nauki uczniowie lub ich rodzice potwierdzają w okresie trwania rekrutacji u opiekunów klas do 15 czerwca wypełniając wszystkie wymagane dokumenty.

Przyjmowanie nowych uczniów do klasy I Liceum (nie uczęszczających  do tej pory do naszej szkoły)

Uczniów spoza szkoły obowiązuje procedura jak przy przyjmowaniu nowych uczniów do szkoły do klas starszych.

Kandydaci  do klasy I Liceum spoza Szkoły Polskiej we Frankfurcie  przyjmowani są do klas wyższych w miarę wolnych miejsc, po przeprowadzeniu egzaminu wewnętrznego z nauczycielem, na podstawie której sprawdzana jest znajomość języka polskiego. Kandydaci kwalifikowani będą  do Liceum 4- letniego na podstawie roku urodzenia, aby trafić do klasy z rówieśnikami. Z rozmowy kwalifikacyjnej zwalnia jedynie świadectwo ukończenia klasy  programowo niższej  uzyskane w szkole w Polsce lub w polskim systemie edukacyjnym.

Do Liceum przyjmowani są uczniowie, którzy  posługują się sprawnie językiem polskim w  zakresie następujących kompetencji: mówienie, pisanie, czytanie, rozumienie ze słuchu.

Rekrutacja trwa do 15 czerwca 2025 r..

Ogłoszenie wyników rekrutacji : do 30 czerwca 2025 r.

Od 31 sierpnia do 15 września  – rekrutacja uzupełniająca.

Dokumenty należy przesłać w formie elektronicznej na adres: frankfurt@orpeg.pl, jako temat maila proszę wpisać: Rekrutacja 2025/2026

Dokumenty wymagane przy zapisie – dla  nowych uczniów do  Szkoły Podstawowej i Liceum 

  1. kwestionariusz zgłoszeniowy ucznia do Szkoły – załącznik nr 1,
  2. klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych – załącznik nr 2,
  3. oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych i wizerunku dziecka – załączniki nr 3a i 3b,
  4. zaświadczenie ze szkoły lokalnej, o której mowa w § 1 ust. 2 regulaminu lub pisemne oświadczenie rodziców o uczęszczaniu ucznia do takiej szkoły – załącznik nr 4; Zaświadczenie/oświadczenie składa się raz przy przyjęciu ucznia do szkoły. W przypadku zmiany szkoły zaświadczenie/oświadczenie musi być aktualizowane.
  5. powiadomienie w nagłych sytuacjach – załącznik nr 5.

Oryginały dokumentów  należy dostarczyć najpóźniej do końca września.

Składanie odwołania.

  • W terminie 7 dni od dnia podania wyników rekrutacji do wiadomości rodziców, rodzic kandydata lub kandydat pełnoletni może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata do Szkoły.
  • Uzasadnienie sporządza się w terminie 7 dni od dnia wystąpienia przez rodzica kandydata lub kandydata pełnoletniego z wnioskiem o którym mowa w ust. 1. Uzasadnienie zawiera przyczyny odmowy przyjęcia.
  • Rodzic kandydata lub kandydat pełnoletni może wnieść do Dyrektora Szkoły odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia.
  • Dyrektor Szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej w terminie 7 dni od dnia otrzymania odwołania.

W przypadku wystąpienia na danym terenie stanu nadzwyczajnego, w szczególności sytuacji zagrażającej życiu lub zdrowiu obywateli, uniemożliwiającego przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego lub postępowania uzupełniającego w terminach określonych w ust. 1, Dyrektor Szkoły ustala inne terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminy składania dokumentów, i podaje je do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie na stronie internetowej Szkoły. 

p.o. Dyrektor Szkoły

mgr Anna Miksa

Do pobrania